• A
  • A
  • A
  • АБВ
  • АБВ
  • АБВ
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта

Семинары SCILa & Харибда

Семинары "SCILA и Харибда" - это дискуссионная площадка, созданная для обсуждения междисциплинарных исследований и их методов.

В греческой мифологии Сцилла и Харибда были двумя монстрами, которые угрожали морякам, пытавшимся пройти между ними через узкий пролив. В междисциплинарных исследованиях удовлетворение требований различных дисциплин, таких как информатика и гуманитарные науки, часто может быть столь же сложным, как прохождение между Сциллой и Харибдой. Обсуждая методологические трудности таких исследований с учеными различного происхождения, лаборатория SCILA способствует доверительному диалогу, направленному на то, чтобы помочь избежать опасности междисциплинарных исследований.

Мы приглашаем исследователей из разных областей принять участие в нашем регулярном семинаре, особенно тех, кто работает по темам, связанным с общением между людьми и/или людьми с информацией в технологически опосредованной среде, и по соответствующим подходам к ИИ. Мы открыты для обсуждения текущих исследований, последних результатов, предложений по исследованиям или презентаций, касающихся методологических вопросов.

 Прошедшие семинары:
12.12.2023 - Soroosh Shalileh (head of Vision Modeling laboratory and artificial intelligence researcher at the Center for Language and Brain, HSE University, Moscow, Russia) - "Clustering methods in a research: new prospects"

05.12.2023 - Михаил Яценко ( кандидат биологических наук, доцент кафедры общей и прикладной психологии, АлтГУ ) - " Нейрофизиологические механизмы модулирующего влияния цвета при фотостимуляции на когнитивные процессы ."
14.11.2023 - Evgeny Blagoveschensky (PhD in Biology, Senior researcher in Center for Neuroeconomica and Cognitive Research, HSE University, Russia) - "Long-range temporal correlation in EEG as predictor: from science to clinic"
31.10.2023 - Olessia Koltsova (Laboratory of Social and Cognitive Informatics, HSE University, Russia) - "How to write a paper for a high-impact journal working in a team"
24.10.2023 - Anton Surkov (Laboratory of Social and Cognitive Informatics, HSE University, Russia) - "Classification of texts with transformer encoders and augmentation of texts with LLMs: case study of ethnic conflict detection"
10.10.2023 г. -
Yulia Komleva (Krasnoyarsk State Medical University, Russia & Medical University of Greifswald, Germany)"Social behavior: insight from animal study". 
 26.09.2023 г.  Aleksei Raybykh, MIPT Postgraduate student, Research intern, Laboratory for Social and Cognitive Informatics, HSE University, Avito Data Science &Analytics, Montenegro - «Financial Time Series Prediction: local models, global models, text data fusion». 
12.09.2023 г.  Aleksiia Syromiatnikova, Doctoral school of Sociology, HSE University Saint Petersburg, Russia - "Research design on verification of validity of method for assessing implicit attitudes towards vaccination"

13.06.2023 г.  Sebastián Valenzuela, School of Communications, Pontifical Catholic University of Chile - "Misinformation and fake news: research topics" 
30.05.2023 
Taha Yasseri, School of Sociology, Geary Institute for Public Policy at University College Dublin, Ireland - "Can crowdsourcing rescue the social marketplace of ideas?"
16.05.2023 г. 
Wenjing Pian, School of Economics and Management, Fuzhou University, China - "Rational and irrational health information-seeking behavior during the pandemic-what we know so far"
18.04.2023 г. Egor Churaev, Faculty of Informatics, Mathematics, and Computer Science, HSE University Nizhny Novgorod, Russia - "Applying speaker-dependent approach to improve the accuracy of facial emotion recognition in video"
04.04.2023 г.
Eliana Monakhova & Vasily Klucharev, Institute for Cognitive Neuroscience, HSE University, Amsterdam School of Economics, University of Amsterdam, Netherlands - "Deepfakes perception & Error-related negativity paradigm"
21.03.2023 г.
  Ekaterina Kosova, School of Psychology, Laboratory for Cognitive Psychology of Digital Interface Users, HSE University, Russia - "Understanding Online Trust: Factors, Differences, and Implications for User Interfaces"
07.03.2023 г. Oksana Tsaregorodtseva, Department of Psychology, University of Tübingen, Germany - "Hybrid models of cognition: the presence and role of multimodal representations in different tasks and contexts"
21.02.2023 г. Alexandra Morozova & Vasily Klucharev, Institute for Cognitive Neuroscience, HSE University, Amsterdam School of Economics, University of Amsterdam, Netherlands - Project Proposal "Neurophysiological mechanisms of desinformation correction"
14.02.2023 г. Hamid Keshavarz, Laboratory of Social and Cognitive Informatics, HSE University, Russia - "Predicting subjective well-being of SNS users: a complex modeling approach"
24.01.2023 г. Victoria Vzyatysheva, Department of Political Communication with a Focus on Eastern Europe and the Post-Soviet Region, The University of Passau, Germany - "Are Media Professionals Better at Fake News Recognition and Less Susceptible to Confirmation Bias?"
10.01.2023 г. Maxim Likhanov, State Key Laboratory of Cognitive Neuroscience and Learning, Beijing Normal University, China - "Factors affecting Willingness To Do Genetic Testing: insights from iGLAS project"
20.12.2022 г. Ксения Барцева - "Spatial ability: methods and mechanisms of spatial training"
05.12.2022 г. 
Евгения Аленина - "Individual differences in emotionalregulation: an evidence from educational research."

29.11.2022 г. Елена Артёменко "Confirmation bias conflict in themisinformation credibility process: results of an eye tracking study."
25.10.2022 г. 
Максим Скрябин "Collateral information in assessment tools."
17.10.2022 г. Элина Цигеман "Interdisciplinary research of individual differences in education."
11.10.2022 г. 
Елена Артёменко, Таисия Ульянова "Influence of usercomments and confirmation bias on the trust in true and fake news carried outwith eye-tracking technology."

 

Нашли опечатку?
Выделите её, нажмите Ctrl+Enter и отправьте нам уведомление. Спасибо за участие!
Сервис предназначен только для отправки сообщений об орфографических и пунктуационных ошибках.